Medzi súčasných klientov Avastu patria významné medzinárodné
spoločnosti. Niektorí klienti zaplatili už milióny dolárov za produkty,
ktoré obsahujú tzv. informačný kanál všetkých kliknutí, ktorý dokáže
veľmi podrobne sledovať správanie používateľov, ich kliknutia a pohyb na
webových stránkach.
Avast tvrdí, že má viac ako 435 miliónov mesačne aktívnych používateľov,
pričom jeho divízia Jumpshot spracováva dáta o užívateľoch a potom ich
predáva svojim klientom. Činnosť Jumpshotu sa Avast rozhodol ukončiť s
okamžitou platnosťou.
Podľa PR manažérky spoločnosti Avast, Dominiky Kalašovej, to znamená, že
firma končí s predajom dát o používateľoch. Avast by mal naďalej
využívať zhromaždené informácie len pre interné účely. "Dáta zo
zariadení našich užívateľov používame na analýzu obrovských objemov dát o
hrozbách, ktoré študujeme pomocou technológií strojového učenia a
umelej inteligencie detekujúca vzorec hrozieb a bezpečnostné problémy
spôsobom, ktorý je pre samotných ľudí nemožný. Každý mesiac Avast po
celom svete zastaví 1,5 miliardy pokusov o útok," tvrdí Kalašová.
"Mrzí nás, že tento krok bude mať dosah na zamestnancov spoločnosti
Jumpshot, veľmi si vážime ich práce. Budeme sa snažiť urobiť celý proces
pre nich čo najjednoduchšie," uviedol generálny riaditeľ Avast Ondřej Vlček.
Od zverejnenia správ o predávaní dát klientov, podľa českých médií,
výrazne klesli hodnoty akcií firmy na pražskej a londýnskej burze. V ČR
Avast zamestnáva 1200 ľudí, z toho tri štvrtiny vo výskume a vývoji.
Podľa Annamárie Balážovej z Alison Slovakia je svetové pobúrenie z tohto
škandálu obrovské. Ale zarážajúce je, že až tak neskoro. Dáta o svojich
zákazníkoch zbierajú aj iné spoločnosti, najčastejšie prevádzkovatelia
prostredníctvom prehliadača. "Aký je jednoduchý dôkaz? Len čo začnete
vyhľadávať nejaký produkt, o chvíľu už máte v ponuke banery a ponuky na
jeho predaj. Napriek tomu, že podmienky na ochranu súkromia sú uvedené,
málokto ich číta. Sú zdĺhavé a náročné. Dáta o používateľoch sa zbierajú
už viacej ako jednu dekádu, respektíve od vzniku elektronickej
komunikácie," tvrdí Balážová.
Ako ďalej povedala pre TASR, používanie umelej inteligencie však
umožňuje na doteraz nevyužitých dátach rozšírené analytické postupy
a vytváranie nových spotrebiteľských a politických modelov. Dôležité je
pripomenúť, že Avast dáta anonymizoval. Čo spôsobilo únik informácie, že
Avast monitoruje používateľov, sa možno len domnievať. Ale predpokladom
úniku je konkurenčný boj, keďže obchod s dátami je jeden
z najluxusnejších na svete. Spotrebitelia si stále neuvedomujú, že
žiadne služby a aplikácie nie sú nikdy zadarmo, nech vyzerajú akokoľvek
vierohodne a atraktívne.
"Nič nie je zadarmo, pokiaľ iné podobné produkty stoja desiatky eur, tak
je logické, že si výrobca produktu, ktorý rozdáva zadarmo, musí
stratený príjem vykompenzovať iným spôsobom. V tomto prípade predajom
údajov o používateľskom správaní sa zákazníkov. Nejde síce o priame
ohrozenie informačnej bezpečnosti, ale o narušenie ochrany osobných
údajov, ktoré môžu byť zneužiteľné. Preto v takomto prípade odporúčam
vyhnúť sa lákavým 'bezplatným' ponukám a spoľahnúť sa na overených
výrobcov softvéru," zdôraznil pre TASR IT expert Martin Drobný.